Ullman PR-fest 2019 

Nedan hittar ni ett litet urval av bilder från förra veckans festligheter! Kika gärna vidare här för samtliga bilder från festen.

Om du saknar lösenord för sidan går det bra att maila oss så återkommer vi inom kort.

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest

Ullman PR fest
 

Arvid är ny praktikant på Ullman PR 

Arvid Olofsson studerar Medie- och kommunikationsvetenskap på Umeå universitet och är nu inne på sin sista termin som avslutas med en praktikperiod på 10 veckor. Utbildningen anser Arvid har varit givande och att den gett honom en bra teoretisk grund som han nu hoppas få användning av under sin praktikperiod och till det framtida arbetet. På fritiden gillar Arvid att umgås med vänner, laga mat och träna.

- Det ska bli väldigt roligt att äntligen få komma igång med praktiken och har alltid varit den här delen av utbilningen som jag längtat mest  till. Jag är övertygad om att det här kommer bli både intressant och otroligt lärorikt, säger Arvid

Ullman PR bjöd in till fest! 

I torsdags bjöd vi på Ullman PR, tillsammans med vår kund Verifiera, in till festligheter. Nära 250 gäster kom förbi och minglade. 

Årets tema var Norrland där gästerna bjöds på både mat och dryck inspirerat av de norrländska skogarna. I år hade vi även äran att bjuda in gästerna till vår kund Verifiera fantastiska lokaler på djurgården. Tillsammans med Verifiera anordande vi en otroligt lyckad fest med massor av mingel och trevligt sällskap.

Vi på Ullman PR vill tacka för en fantastiskt rolig kväll med både gamla och nya bekanskaper, och vi hoppas självklart på en lika lyckad fest nästa år igen!

Ullman PR fest

 

Harald Ullmans 6 tips på hur du ska hantera en mediekris 

Mediekris – Hur ska du agera?

Plötsligt och utan förvarning måste du kommunicera dåliga nyheter eller hantera en medial kris. Det är bra om du är förberedd. 72 procent inom den privata sektorn saknar en krisplan och inom den offentliga sidan saknas det hos 41 procent. 


1. Var förberedd – Helt plötsligt drabbas ditt företag av negativ publicitet. Förbered dig innan så att ni i förväg planerat vem som gör vad. Kanske bra om du i förberedelserna utnyttjar extern expertis.

2. Coola ned – Mediekriser kan visserligen allvarligt försämra ditt företags/organisations rykte men det är inte självklart. Rätt hanterat kan du göra det till en fördel. Ryggmärgsreflexen att fly eller pudla är nästan alltid fel. Gå till motattack. Det skapar oftast respekt och kan stärka ditt varumärke. Allt hänger förstås på sanningshalten i vad media påstår.

3. Ta snabbt fram fakta – När något skett så är informationsövertaget väldigt viktigt. Ta fram fakta om det inträffade och berätta vad du vet. Var ärlig och ljug inte. Det gäller att vara så snabb som möjligt men inte lika snabb som en näsvis journalist kräver. Ge dig själv tid till att kolla fakta och lägga upp en strategi för både försvar och motattack.

4. Var tillgänglig – När fakta finns på bordet och strategin är fastlagd så ska den som utsetts till mediakommunikatör vara tillgänglig hela tiden. Svara alltid på medias frågor. Även om du inte har något att berätta eller någon ny information så är det bättre att säga det och att tala om när och hur du kommer att tillhandahålla ny information. Det är oftast klokast om den som utsetts till mediakommunikatör inte är högsta chefen. I lägen då försvaret spricker så finns en andra försvarslinje som i så fall kan hanteras av högsta chefen.

5. Intern information – Ofta informerar man den egna personalen för lite. Men också andra intressegrupper som styrelser, aktieägare, berörda politiker och andra intressenter är mycket viktiga att informera. Håll dem löpande informerade om vad som skett och vad som kommer att ske.

6. Bra med extern rådgivare – Det är klart att vi i PR-branschen har egna intressen i att hjälpa till i en mediekris. Men det är ändå så att man lätt får tunnelseende när man drabbas. Att ta hjälp utifrån och att få råd från en extern expert som kanske har kallare pannben än du och erfarenhet av liknande kriser, det kan du ha stor nytta av.

Behöver du hjälp med medieträning eller kriskommunikation? Läs mer om vad vi har att erbjuda här eller kontakta Harald på harald@ullmanpr.se  

Medieträning