Tre nya kunder väljer Ullman PR 

Det har varit ett bra år för PR-byrån Ullman PR. I våras meddelande byrån att de anställt den tidigare toppolitikern Gunnar Axén och nu har tre nya kunder valt Ullman PR som sin byrå.

Bland de nya kunderna återfinns fastighetsuppstickaren SIP Homes Scandinavia som producerar premiumhus till priset av en ordinarie villa. SIP Homes bygger inte bara i Sverige utan har även boenden på gång i Finland och lyxhus i Marbella. Husen är en blandning mellan ny arkitektur och mer traditionell stil som lägger stor vikt på miljö och energieffektivisering.  Husen designas av den välrenommerade arkitekten Thomas Sandell.

En ny kund är också Sveriges Företagshälsor som är företagshälsovårdens branschorganisation. De verkar för att säkerställa en god kvalitet hos landets företagshälsor. Fler medarbetare skulle behöva stöd av en aktiv företagsläkare.

Ullman PR välkomnar också det nya samarbetet med patientorganisationen WED-Förbundet. Förbundet hjälper människor som är drabbande av Willis-Ekbom Disease vilket är en kronisk neurologisk sjukdom och tros ha drabbat ca sju procent av hela den svenska befolkningen.

Uppdraget går ut på att göra den relativt okända sjukdomen mer uppmärksammad i vården och utbilda läkare i hur man ställer rätt diagnos, och på så vis kunna hjälpa många patienter till en bättre livskvalitet.

Ullman PR var med och instiftade WED-Priset som delades ut för första gången i oktober.  Ett pris för att uppmärksamma den läkare som har stora kunskaper om sjukdomen och vet hur man ställer rätt diagnos och ger rätt medicin.

Tidningen Resumé har uppmärksammat detta. Läs artikeln här:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/11/13/tre-nya-kunder-till-ullman-pr/ 

Behöver ditt företag hjälp med PR, mediakriser eller lobbyingtjänster? Då är vi byrån för er! Läs mer om vad vi har att erbjuda här.

Vet du vad du ska göra om krisen eller kriget inträffar? 

 Inne i det fiktiva skyddsrummet                                                                                                                                                        Bild: Ullman PR                                               

I veckan var det den årliga mässan inom säkerhet, brand och räddning, Skydd 2018. På plats fanns över 250 utställare inom alla kategorier. Där ibland Ullman PRs kund Skyddsprodukter i Sverige AB som tillsammans med Civilförsvarsförbundet vill uppmärksamma frågan om skyddsrum och hemberedskap med hälp av ett fiktivt skyddsrum. 

Mässan pågick mellan 23-25 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö utanför Stockholm. Civilförsvarförbundet var på plats för att uppmärksamma frågan om skyddsrum i Sverige om krisen eller kriget inträffar. Detta gjores med  hjälp av ett fiktivt skyddsrum. Intresset var stort hos besökarna och över 650 personer testade ”skyddsrummet”. Simulatorn  har både vibrationer, ljus och ljudeffekter. Allt för att skapa känslan att sitta instängd i ett skyddsrum om det sker ett beväpnat anfall.

Civilförsvarsförbundet vann pris under Alemdalen 2018,Innovativast i Almedalen. Läs mer om det här.

-Vårt syfte med detta är dels att  få privatpersoner att uppmärksamma frågan om skyddsrum och  hemberedskap, men främst politiker och MSB* att ta sitt ansvar. Idag används många av skyddsrummen som förråd på olika sätt. Vad gör vi om krisen plötsligt inträffar? Säger Lars Samuelsson med ett vist bekymmer i rösten.

Skyddsrumssimulatorn gick varm under mässdagarna och intresset var stort hos besökarna. Flera kom ut ur ”Skyddsrummet” och sa att det kändes obehagligt, var gripande och gav en viktig tankeställare.

*Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Idag finns det 65 000 skyddsrum runt finns runt om i hela Sverige.  Skyddsrummen är till för civilbefolkningen om krisen eller kriget inträffar. Skyddsrummen är konstruerade för att man ska kunna tillbringa minst 72 timmar instängd. Alla skyddsrum har en skylt på fasaden för att det ska vara enkelt att hitta. Läs mer om vart du hittar ditt närmaste skyddsrum och hur du föreredar dig  HÄR.

Ullman PR var med när första WED-priset delades ut 

WED-Förbundet har varit en av Ullman PR:s kunder sedan i våras. Vi har tidigare hjälpt till med att anordna seminarium för läkare. Nu har vi hjälpt till att instifta WED-priset för att uppmärksamma sjukdomen.

Under onsdagseftermiddagen delades det nyinrättade WED-priset ut till bästa läkare i Stockholms län gällande kunnighet och diagnosställande av patienter med WED/RLS (Willis-Ekbom Disease/Restless Legs). Priset gick till Dr Christian Carlström på Sophia Hemmets Neurlogoy Clinic. 

WED-priset inrättades av patientorganisationen WED-Förbundet med en jury bestående av Sören Hallberg, ordförande WED-Förbundet, Sten Sevborn i egenskap av specialist på sjukdomen samt docent Jan Ulfberg. Vem som helst har kunnat skicka in en nominering.

Prisutdelningen ägde rum i samband med WED-Förbundets informationsmöte i Stockholm som lockade över etthundra tal besökare. Dr Christian Carlström fick ta emot priset av landstingsrådet Ella Bohlin med motiveringen:

”Dr Christian Carlström brinner för att utveckla vården av WED/RLS –sjuka och hans enträgna arbete med att förbättra den medicinska behandlingen  har visat på goda resultat i behandling av sjukdomen.  Dr Carlström lyssnar på sina patienter och med hans utmärkta kunskaper har hans patienter fått verklig hjälp att förbättra sin livskvalitet.”

Det var en mycket tacksam Dr Christian Carlström som tog emot blommor och diplom av lanstingsrådet Bohlin på scenen i ABF-husets Z-salen.

- Att detta pris går till mig som neurolog visar verkligen att hus –och allmänläkare fortfarande har mycket att lära inom WED eller RLS. Förhoppningsvis kan detta vara ett steg i rätt riktning att uppmärksamma sjukdomen och underlätta livet för de drabbade.

Läs gärna mer om WED/RLS här. 

Dr Christian Carlström fick ta emot pris av landstingsrådet Ella Bohlin Dr Christian Carlström fick ta emot pris av landstingsrådet Ella Bohlin 

Sofie är ny praktikant på Ullman PR 

 

 

Sofie Hellström är Ullman PRs nya praktikant. Hon kommer praktisera hos oss åtta veckor under hösten 2018. Sofie Läser PR på Berghs School of Communication parallellt med praktiken. Sofies intresse för kommunikation och marknadsföring har länge varit ett stort intresse. 

-PR och marknadsöring är en bransch som aldrig kommer dö ut, företag behöver alltid nå ut med en ny produkt eller budskap. Därför är PR en självklar bransch för mig att jobba och utvecklas i, säger Sofie med ett leende på läpparna. 

Sofie beskriver sig själv som en nyfiken och kreativt lagd person som ofta reflekterar och analyserar sin omgivning. Egenskaper hon tror gynnar henne inom PR.  Hon funderar ofta över varför vissa kampanjer och varumärken lyckas gör ett stort genomslag och avtryck med sitt budskap. Hon hoppas på att få en större inblick in branchen med sin praktik och få tillämpa sina nya kunskaper från Berghs rakt in i praktiken. 

Vi hälsar Sofie välkommen och hoppas hon kommer trivas här hos oss på Ullman PR.