Harald Ullman 

VD 

Telefon: 070 847 12 24
 
Harald Ullman, VD
Harald Ullman är född 1947. Under 60-talet var han aktiv i elevrörelsen och blev 1964 vald till elevrådsordförande i Södra Latin genom allmänna val bland eleverna. Han genomgick militärtjänst från 1968 och blev värnpliktig fänrik.
 
Han anställdes 1970 som utredningssekreterare på Gruppen för samhällsstudier, som var Sveriges första tankesmedja.
 
1972 utsågs han till organisationsombudsman och personalchef på Socialdemokraterna i Stockholm. 1983 utsågs han till chef för reklambyrån ARE Idé 2 som sedermera blev ARE Annonsbyrå AB, med Ullman som Vd. Byrån var en av Sveriges största annonsbyråer och omsatte närmare 100 Milj Skr. 
 
Byrån producerade flera av Sveriges största och mest uppmärksammade reklamkampanjer. Bland annat de Socialdemokratiska valkampanjerna.
 
I början på 90-talet startade han Måndag Annonsbyrå. 1997 startade han webbyrån 1 trappa upp som sedan ombildades till internetkonsulten Entrappa. Entrappa utvecklades till en liten koncern med ca 200 medarbetare.
 
Med erfarenheter från reklam och internetbranschen startade Harald Ullman 2005, Ullman PR AB. Tanken bakom byrån var, behovet av att alltid utgå från kundens verkliga behov. Reklambyrå- som webbyråverksamheten krävde beläggning på reklamateljén eller programmerarverkstan. Det gynnade den egna verksamheten men motsvarade inte alltid kundens behov. En mindre PR-byrå kan jobba nära kunden och hela tiden ha hans perspektiv för ögonen utan krav på egna intäktsbehov.
 
Mellan 2007 och 2011 var han marknadsförings och PR-ansvarig för studentboksajten Lycknis som gick från 0 kr till ca 100 milj kr i intäkter. Sajten är nu såld till en stor Internetbokhandlare.
 
Harald Ullman arbetar idag som strategisk PR-rådgivare och lobbyist. Ett av hans nuvarande uppdrag är att vara inhyrd marknadschef åt en av våra kunder. Han har också stor personlig erfarenhet av mediekriser och leder olika medieträningar. Han undervisar i PR, bland annat på Marknadsföreningen i Stockholm. 2011 utsågs han av Dagens Opinion till årets PR-konsult.
 
Kunder i urval Harald Ullman arbetat med under åren: Aftonbladet, Socialdemokraterna, Utbildningsdepartementet, Dalatrafik, ICA, Botkyrkabyggen, Handelsbanken, LO, SEKO, SAS, SONY, Metallindustriarbetarförbundet, Stockholms stad, Svenska Bostäder, Justitiedepartementet, Tieto Enator, Åhlens, TTG Hearst, Unicef, Arla, Linders resebyrå, JC Decaux och Tempo.