Anja i Dagens Opinion: Ullman PR växer och nyanställer konsult med fokus på miljö- och hållbarhet 

 

Ullman PR växer och nyanställer konsult med fokus på miljö- och hållbarhet.  Vi vill erbjuda våra kunder en så bred konsultation som möjligt och allt fler företag och organisationer arbetar med miljö och hållbarhet. Anja Nilsson är vår nya junior konsult och kommer senast från Acne Studios och The Sustainable Fashion Academy. Hon har flera års erfarenhet inom modebranschen som säljare, inom management , event, projektledning och hållbarhets/CSR-frågor samt hur detta kan kommuniceras. Hon var senast delaktig i projektteamet som gjorde The Global Leadership Awards in Sustainable Apparel 2015, en Branschgala inom mode och textil med ca 250 deltagare. Vi saknade någon med kunskap om hur miljö-och hållbarhet på bästa sätt kan kommuniceras. Det är en av anledningarna till att Anja blivit en del av vårt team. 

Anja har en kandidatexamen i företagsekonomi från Stockholms universitet med inriktning marknadsföring. Hon läste kurser inom offentlig politik, organisation, företagsekonomi och statsvetenskap. Utöver den breda samhällsvetenskapliga utbildningen har hon också läst retorik på Folkuniversitetet och reklam och PR på Berghs School of Communication. Anjas intresseområden är politik, miljö och hållbarhet, friluftsliv, hälsa, matlagning, konst, musik och mode.

Vad har du att säga om kommunikation av miljö- och hållbarhetsfrågor?

”Miljö och hållbarhet är framtiden i alla branscher, PR och kommunikation är inget undantag. En av anledningarna till att se över verksamhetens hållbarhetsarbete är självklart för att göra världen bättre, men det är lika mycket för att förbättra verksamhetens ekonomiska utveckling. Det handlar om ”riktig ekonomi”, om att ta tillvara på begränsade resurser på ett effektivt sätt. Där finns det såklart pengar att tjäna.  Många företag arbetar redan aktivt med dessa frågor och gör ett bra miljöarbete, men man kommunicerar det inte eller vet inte hur man gör. Det kan också vara ett känsligt ämne för många företag och organisationer, men det går inte att hålla sig utanför hållbarhetsdebatten hur länge som helst. Världen förändras hela tiden och jag vill vara med att tillsamman med byråns medarbetare se till att ligga i absolut framkant när det gäller att utveckla nya PR-metoder.”

Vi frågade Anja varför just Ullman PR?

”Ullman PR är en stor liten byrå, det finns inga hierarkier vilket enligt mig är en grundförutsättning för att kunna arbeta kreativt.”

Vad tänker du tillföra byrån?

”Jag vill bidra med allt jag lärt mig under universitetstiden och alla mina erfarenheter inom sälj, event, CSR-kommunikation och management. Jag tror att det är en fördel att jag har arbetat både ”på golvet” och med ledning i butik. Att gå direkt från teorin till praktiken utan att ha testat hur försäljning och kundrelationer fungerar i det verkliga livet, är det många som gör. Jag tror inte att man kan kommunicera budskap framgångsrikt utan den förståelsen. Den har jag, och den tar jag med mig till Ullman PR.”

Hur ser du på PR?

”Det handlar om att bygga upp tillit och bra relationer. Jag tror att det kommer att krävas rakare och ärligare kommunikation i den här branschen framöver. Transparens mellan företag/organisationer/individer och målgruppen gör att PR blir till en positiv grundbult i samhället. Att få arbeta med PR och slänga in lite humor, ser jag fram emot.”