Malin Otterström, är du för snygg för att vara chef? 

Läs artikeln här

När chefen Malin Otterström skickade ut en festinbjudan till kunder och branschkolleger vägrade flera att komma. Anledningen? De tyckte att bilden på inbjudan gav fel signaler.

Ni skickade ut en inbjudan till en fest hos Ullman PR där er vd står med armarna om dig och din kollega. En del blev så provocerade av bilden att de tackade nej till festen. Förstod ni att inbjudan skulle få så mycket uppmärksamhet?
»Vi trodde att vi skulle få kommen­tarer, men bara skämtsamma sådana. Jag var inte beredd på de fientliga åsikter som kom. Det är en ansiktsbild på tre personer som är festglada. Men flera personer har frågat oss hur vi tänkte, och kritiserat upplägget. Det tycker jag är konstigt. Bilden är en festinbjudan, inte en inbjudan till en politisk debatt eller liknande.«

Hur kändes det att bli attackerad?
»Jag blev förolämpad av påhoppen och kände att vissa personer var väldigt ohyfsade. Samtidigt svarade jag på 
kritiken i en debattartikel i tidningen Dagens Media.«

Har du stött på den här typen av kommentarer tidigare?
»Eftersom jag är ung, blond och kvinna har det förekommit, ja. Framför allt har jag blivit ifrågasatt av andra kvinnor. Många har frågat om jag arbetar som assistent åt vår vd. En kvinna som besökte vårt kontor frågade till och med vad jag och min kvinnliga kollega gjorde på kontoret om dagarna. Det föresvävade inte henne att vi jobbade som konsulter.«

Hur påverkar det dig som chef att ständigt bli ifrågasatt?
»Jag känner ett ännu större behov av att visa min duglighet. Jag blir sporrad av det. Jag vill visa mina kritiker hur fel de har. Men påhoppen kommer från ett fåtal personer, jag får också mycket stöd.«

Är du för snygg för att vara chef?
»Nej, det tror jag verkligen inte. Men många kanske har en bild av hur en chef ska se ut. Och den bilden är en kostymklädd, äldre man.«

Av: Maria André
Webbreporter på Che


 

Isabella Löwengrip - Årets Affärsnätverkare 2010 


 
Harald Ullman Isabella löwengrip
Foto: T.Busch-Christensen/Inpressphoto
 Under en mingelkväll den 23 november utsågs Isabella Löwengrip till Årets Affärsnätverkare 2010 av en jury bestående av Bicky Chakraborty, Vd Elite Hotels, Mia Törnblom, coach och författare, Olle Zetterberg, Vd för Stockholm Business Region, superentreprenören Therese Albrechtson samt Gunnar Selheden, Vd BNI Norden.
 
Många människor runtom i landet har engagerat sig i Årets Affärsnätverkare genom att nominera kandidater till tävlingen. På mingelkvällen återstod åtta, av juryn utsedda, finalister som tävlade om titeln, men efter noga övervägande beslutade juryn enhälligt att utse Isabella Löwengrip till vinnare. Övriga finalister var Paolo Roberto, Francesca O´Brien Apelgren, Anna Omstedt Lindgren, Gunilla Thulin, Mattias Ljungdahl, Sven Hagströmer och Tarmo Hietala. 
 
Juryns motivering till Isabella Löwengrip lyder:
Denna kvinna är trots sin unga ålder redan en tung makthavare. Hon är en viktig förebild och inspirationskälla för unga tjejer, någonting som hon tar på stort allvar. Hon är en businesswoman ända ut i fingerspetsarna, som vet hur man bygger och vårdar sitt varumärke och har målinriktat byggt ett imponerande nätverk och affärsverksamhet. Isabella Löwengrip kommer att gå långt!
 
- Det är ovärderligt att ha ett bra nätverk och det är ett smart och framgångsrikt sätt att göra affärer på. Jag känner mig stolt och hedrad över titeln och jag hoppas att jag kan inspirera många fler till att våga tro på sig själva och våga följa sina drömmar, säger årets vinnare Isabella Löwengrip. 
 
Tävlingen Årets Affärsnätverkare startades 2008 för att sprida ljus över nätverkandet som en viktig del i företagens försäljning och marknadsföring. Initiativtagare till tävlingen är BNI (Business Network International) som är världens största affärsnätverksorganisation.