Ullman PR söker en positiv och initiativtagande ny medarbetare! 



Vi letar efter en ny, viktig kugge till vårt Pr-hjul! 
 
Vem är du?

Du är en glad och påhittig person med någon form av eftergymnasial utbildning. Att göra karriär är viktigt för dig och du gör alltid ditt bästa. Du har lätt för att lära och är inte rädd för att kavla upp ärmarna eller hjälpa dina kollegor, från stort till smått. 
Du är socialt begåvad och utåtriktad och har lätt att hantera olika typer av människor. 
Du har jobbat några år med kommunikation/Pr/marknadsföring eller liknande. Du har ett brinnande intresse för Pr och vet hur man får en journalist på kroken, eller hur man får en politiker att medverka i ett seminarium. Sociala medier är inget främmande för dig och du har god datavana. Du håller huvudet kallt även i pressade situationer och kan leverera under tidspress.  
Du har en överskådlig koll på opinionsbildare inom olika områden i Sverige och känner till de flesta olika medierna.
Vi tror att du är någonstans mellan 23-30 år.

Din roll

50 % av din tid blir du kvalificerad Vd-assistent till vår Vd Harald Ullman. Du hjälper honom med hans Pr-uppdrag vilket kan innebära allt från att göra research till att författa pressmeddelanden och ringa journalister. Det kan även innebära hjälp med bordsbokningar eller liknande enklare uppgifter. Uppdraget innebär helt enkelt att avlasta Harald i hans dagliga arbete så att han arbetar effektivt med en stadig hjälpande hand som finns där vid behov.

Resterande 50 % arbetar du mer självständigt som Pr-konsult och är delaktig i de övriga kundprojekten på byrån.

Möjligheter hos Ullman Pr

Vi gillar drivna människor som vill mycket hos oss. För rätt person finns det därför många utvecklingsmöjligheter, ju mer ansvar du visar att du kan ta desto mer ansvarsområden får du.

Att arbeta hos oss

Högt i tak, inga idéer eller tankar är för knasiga för att diskuteras. 
Spännande kunduppdrag, från person-pr för världskända personer till konsumentprodukter eller lobbyuppdrag.
Riktigt duktiga och trevliga kollegor att samarbeta med. 
Säljdrivande organisation som hela tiden är på jakt efter nya utmaningar och uppdrag.
Liten byrå men som hörs och syns lika mycket som de största byråerna i Sverige.

Ansök!

Välkommen med din ansökan som du skickar till Malin Otterström, malin@ullmanpr.se
Vi kommer att träffa kandidater löpande och vi tillsätter tjänsten efter överenskommelse, dock senast första december.

Pr-pub 6 dec: Harald Ullman försvarar varför han ställer upp för Julian Assange! 

Är det rätt eller fel att pr-byråer tar sig an kunder som vill forma mediebilden av en pågående rättsprocess?

Fel, säger Pontus Nyström, vd för Brand PR och ledamot i Svenska pr-företagens styrelse.
Rätt, säger Harald Ullman, vd för Ullman PR som är anlitade av Assange.

Kom till vår pr-pub. Hör dem båda diskutera. Delta själv i debatten!

Datum: Tisdagen den 6 december
Tid: Kl. 17:30
Plats: Restaurang Gotland, Brunnsgatan 6, Stockholm

Insläpp klockan 17:00. Debatten börjar 17:30. 

Välkommen!

Harald Ullman och Pontus Nyström i nästa rond om Julian Assange 

PR. Pr-konsulten Pontus Nyström skrev 15 november på SvD Brännpunkt att Harald Ullman borde släppa uppdraget att sköta Julian Assanges pr i Sverige. Harald Ullman berättar för Dagens Opinion att inte ens vet vem Pontus Nyström är. Detsamma gäller Svenska PR-företagen som försöker ordna en debatt mellan de två.
 
Harald Ullman är fundersam kring Svenska PR-företagens försök att ordna en debatt i ämnet. Han anser att han inte har fått någon direkt inbjudan att vara med i debatten, som ska hållas mellan Pontus Nyström och en jurist.
– Jag har hållit på med pr mer eller mindre i hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har tyvärr inte alls uppmärksammat den organisationen. Jag vet inte alls vad de gör eller driver för frågor. Lite lustigt med tanke på att de organiserar just pr-människor, säger Harald Ullman.
 
Styrelseledamot i organisationen är Pontus Nyström. Han har heller inga klara besked att ge om det verkligen blir en debatt mellan honom och Harald Ullman på temat om det är rätt eller fel att hjälpa Julian Assange med pr.
– Det kan vara så att vi väntar på besked från Harald Ullman, säger han.
Efter hans debattinlägg på Brännpunkt har han fått två typer av reaktioner.
Den första är att ”pr kan inte påverka rättsprocesser".
 
–Tänk då en enskild människa i konflikt med en koncern som sätter in allt de kan i pr- och lobby-resurser. Det är klart att den enskilda hamnar i ett sämre läge.
Den andra reaktionen lyder att det är "klart grabben ska ha en pr-konsult".
– Det går inte att jämföra pr med advokattjänster, pr sker i det fördolda, och enskilda personer har inte rätt till eller råd med en pr-konsult.
Pontus Nyström viker alltså inte från sin ursprungliga ståndpunkt. Harald Ullman borde inte ha tagit uppdraget, anser han.
 
Harald Ullman säger:
– Många gånger är medias dom betydligt värre för den enskilde än domstolens dom. Därför är det naturligt att pr-proffs kopplas in som rådgivare i uppmärksammade rättsfall. Det är för övrigt inte särkilt ovanligt. Domstolen består också av människor som påverkas av media. Och media används flitigt av både advokater polis och åklagare.
 
Harald Ullman påpekar att Pontus Nyströms debattartikel i sig är ett tecken på hur medialt intressant Julian Assange är.
 
– Han skrev artikeln med anledning av att Ullman PR åtagit sig uppdraget för Julian Assange med anledning av anklagelserna om våldtäkt. Få personer är så medieintressanta, som han. Hur ska Julian Assange, som inte kan svenska, med fotboja i England kunna hantera den mediestorm som väntar här? Självklart behöver han professionell pr-hjälp.
 
Har det hänt något ytterligare som har påverakt dina ståndpunkter i frågan?
- Efter den storm av journalister som vill få kontakt med Julian Assange, sedan det blev känt att Ullman PR åtagit sig uppdraget, så har min övertygelse stärkts om hans absoluta behov av pr-hjälp, säger Harald Ullman.

Ullman PR:s fd byråchef Malin Otterström i stor DN-artikel 


När Malin Otterström var 28-åring utsågs hon till byråchef på Ullman PR, ett prestigefyllt jobb. Men knappt ett år senare väljer hon att hoppa av. Skälet; kärleken mellan henne och vd för storkunden. Läs artikeln här:

 

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/blanda-karlek-och-jobb-inte-bra

Malin slutar, Sandra börjar 

 
Världen förändras i snabb takt och det gör vi också på Ullman PR. Ullman PR:s mycket uppskattade byråchef Malin Otterström slutar. Hon har varit med mig, nästan från starten av Ullman  PR och har varit en viktig del i Ullmankulturen.  
Hon har blivit kär i en av byråns trevliga kunder och väntar dessutom barn med honom. Vad gör vi inte för våra kunder !!!  Det är lyckligt värre men tråkigt för oss på Ullman PR. Vi tröstar oss med att Ullman PR fått in en rad nya kunder och spännande uppdrag, vilket gör att vi kan fortsätta växa i lagom takt.
 
Sandra anställs
Harald Ullman tar över som byråchef och har anställt duktiga Sandra Kastås som VD-assistent och juniorkonsult. Tillsammans tar de över Malins arbetsuppgifter.  Sandra har en magisterexamen i ekonomi med inriktning marknadsföring  och kommunikation. Hon har pluggat i Uppsala och Milano och hennes magisteruppsats handlade om marknadsföring och mode med inriktning på e-handel. 
Branchpressen är verkligen på:
http://www.dagensopinion.se/byr%C3%A5chefen-l%C3%A4mnar-%E2%80%93-harald-ullman-tar-%C3%B6ver
 
http://www.resume.se/nyheter/2011/10/18/blev-kar-i-jc-decauxs-vd-s/
 
http://www.dagensmedia.se/nyheter/byraer/article3293599.ece

Lyckad Almedalsvecka till ända 

Ullman PRs tält
Ullman PR pustar ut efter en lyckad vecka i Almedalen. Vårt tvåvåningstält i bästa läge vid Hamnplan var omtalat och för det mesta fullsatt. Vår egen debatt om mediedrev blev av Makthavare.se utsett till Almedalsveckans bästa och uppmärksammades i bland annat i Dagens Media.
 
På vår sida på Flickr har vi laddat upp bilder från drevdebatten och från Stiftelsen Läxhjälpens debatt om skolan.
Se bilderna här! 
 
Vi har också laddat upp bilder och länkar på vår facebook-sida. Gå in och "gilla" för att följa de senaste uppdateringarna kring Ullman PR!

Ullman PR & Marknadsföreningen i Stockholm håller debatt i Almedalen om mediadrev 



HUR LÅNGT FÅR TIDNINGARNA GÅ & VEM BESTÄMMER NÄR DET ÄR NOG?
EN DEBATT OM MEDIEDREV
 
Barnprogramledaren Ola Lindholm surnade till efter kokainskriverierna – och valde att försvara sig på sin nyskapade blogg, där han också passade på att svartmåla journalistkåren. Kungen önskar säkert att han kunnat varit lika frispråkig det senaste året. Många är de som anser sig utsatta för mediedrev – finansmän, atleter, artister och politiker. Har medierna blivit hårdare och okänsligare i sin bevakning – eller bara bättre? Har kändisarna blivit kinkigare? Hur mycket måste man utstå som offentligt person och vilka tabbar får man verkligen inte begå? Hur gör man egentligen när man utsätts för ett drev? Finns det något sätt att säga stopp och lägga locket på?
 
Tillsammans med Marknadsföreningen anordnar Ullman PR en debatt om detta ständigt aktuella ämne. I debatten deltar Expressen chefredaktör Thomas Mattsson, som ofta funnit sig i situationer där han kritiserats och fått stå till svars för tidningens publicistiska beslut, hovets presschef Bertil Ternert, hovreportern Daniel Nyhlén som bevakat kungafamiljen under deras mest turbulenta år, PR-konsulten Staffan Dopping som det stormade kring flera gånger under hans tid på Försvarsmakten, Mia-Marie Hammarlin, lektor vid  institutionen för Kommunikation och Medier på Lunds Universitet som forskat kring drev och dess påverkan på den drabbade samt Edvard Unsgaard, grundare och senior konsult på Nordic Public Affairs och tidigare pressekreterare åt statsminister Fredrik Reinfeldt. Han hamnade i blåsväder efter en statusuppdatering på Facebook, där han gav en egen tolkning av regeringens arbetslinje.
Moderator för debatten är Harald Ullman, PR-rådgivare på egna byrån Ullman PR.
Debatten äger rum tisdag den 5:e juli kl. 14.00 -17.00 på Hamnplan i Ullman PRs innovationstält på Gotland. Efterföljande mingel!
 
VARMT VÄLKOMMEN!
 

Två nya konsultstjärnor till Ullman PR 

Ullman PR växer och har sedan årsskiftet fått förtroendet att sköta PR-arbetet åt ett antal nya kunder.  I takt med att våra uppdrag utökats har vi nu anställt två nya konsulter:
 
Anna Fribergh
Anna kommer senast från jobbet som PR- och marknadsansvarig på Stevali Public Relations, en byrå med inriktning litteratur som hon varit med och startat upp. Anna har journalistisk bakgrund och har tidigare jobbat som journalist och redaktör på bl.a. Expressen, Aftonbladet och SVT Uppdrag granskning. Anna har en journalistexamen och en magister i litteraturvetenskap från Lunds universitet. Annas roll på Ullman PR blir som konsult och projektledare. 
 
David Fridell
David kommer senast från Svenska friidrottsförbundet där han jobbade som projektledare inom informations- och eventfrågor. Han har läst marknadsföring och PR på Berghs School of Communication och har en examen i Sports management från gymnastik och idrottshögskolan. David har även varit aktiv på nationell elitnivå i höjdhopp, längdhopp och tresteg. Även David blir konsult och projektledare på Ullman. 

Intressant frukostseminarium hos Ullman PR om framtiden på nätet 


Frukostseminarium 31 mars med Ted ValentinFrukostseminarium

Den 31 mars hade Ullman PR frukostseminarium om framtiden på nätet.
Internetentreprenören Ted Valentin var på besök och pratade bland annat om den intelligenta webben och möjligheterna med facebook.
 
Ted bloggar om sina nya projekt, och om webben i stort, på Tedvalentin.com

Ullman PR söker konsult och projektledare omgående 


Ullman PR är en liten men het byrå.  Vi har ambitionen att växa nu och vi behöver dig för att lyckas. Vi har många stora bolag som kunder, bland dessa kan JCDecaux, Kraft&Kultur och Junibacken nämnas. Vi har en nära relation till våra kunder och tar bara uppdrag som vi själva kan stå för. På byrån har vi kul och en familjär och avslappnad stämning.

Det här är du:
•    Ett energiknippe
•    Fylld med kreativa idéer
•    Vinnarskalle
•    Ett behagligt sätt som omgivningen gillar
•    Orädd
•    Säljande var och när som helst
•    Noggrann med administrativ förmåga
•    Har ett stort nätverk 

Detta blir din roll:
•    Kundansvarig för vissa kunder
•    Projektleda olika projekt
•    Ansvara för det operativa och strategiska arbetet för kunderna du har ansvar för
•    Bidra i försäljningen och vid pitcher
 
Låter detta intressant?
 
maila till Malin Otterström, malin@ullmanpr.se
Hoppas vi ses!

Boris Benulic behöver ingen PR-konsult 


I dagens Expressen uppges det att Kraft&Kulturs avgångne VD är kund hos Ullman PR. Det är fel. Vi har inget uppdrag åt honom. Ullman PR har däremot Kraft&Kultur som kund sedan många år tillbaka. Ullman PR marknadsför den framgångsrika studentsajten Lycknis.se. som säljer Sveriges billigaste kurslitteratur.
Boris Benulic och Harald Ullman har samarbetat under många år. ”jag gillar honom starkt på det personliga planet”, säger Harald Ullman.
http://www.resume.se/nyheter/pr/2011/11/23/boris-benulic-behover-ingen-pr-konsult/

Ullman PR hjälper Julian Assange 

Igår eftermiddag läckte det ut att Julian Assange får hjälp med PR och mediakontakter av Ullman PR. Uppgiften är korrekt. När Julian Assange tog kontakt med Ullman PR och frågade om vi ville hjälpa honom svarade jag ja, säger Harald Ullman.” Efter att ha satt mig in i fallet står det klart att Julian Assange är oskyldig till de anklagelser om våldtäkt som påståtts. Han har rätt till en bra advokat liksom en bra PR-byrå som kan hantera det enorma mediedrev som väntar. Många undrar varför han inte helt enkelt kommer till Sverige. Orsaken är att han är rädd för att bli utlämnad till USA. Tyvärr har Sverige tidigare utlämnat personer på uppdrag av USA. Så rädslan är inte obefogad.”
 
http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3342667.ece

Harald Ullman om Juholt i Dagens Opinion 

Pr-konsulterna: Håkan Juholt överlever bedrägeriavslöjandet
  
Pr-konsulterna Patrik Westander och Harald Ullman anser att Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt överlever DI.ses avslöjande om att hans flickvän Åsa Lindgren dömts för bedrägeri.
 
Bedrägerierna har skett vid flera tillfällen på hennes arbetsplats på Fritidsresor. Till slut fick hon lämna jobbet. 
Hon fick villkorligt och dagsböter. I artikeln på DI.se ville ingen av dem lämna några kommentarer. Åsa Lindgren sa att hon inte är en offentlig person. På Håkan Juholts första arbetsdag som partiledare brakade alltså drevet loss.
 
Kommer Håkan Juholt att överleva det?
 – Bedrägeribrottet i sig är helt oproblematiskt, eftersom det inte gäller Håkan Juholt själv, men det bristande omdömet i hanteringen överraskar. Särbons bedrägeridom borde ha ingått i den samlade redovisning av skelett i garderoben som en partiordförandekandidat lämnar till valberedningen, säger pr-konsulten Patrik Westander.
Han funderar på om Socialdemokraternas valberedning ens kände till bedrägerierna.
 – Om bedrägeridomen varit känd av valberedningen så hade Socialdemokraternas pressansvariga rimligen gett Håkan Juholts särbo rådet att lägga alla kort på bordet och själv berätta om bedrägeridomen.
Patrik Westander underkänner också Åsa Lindgrens försvar i DI.se om att hon inte är en offentlig person. 
– Åsa Lindgren har valt att ställa upp på intervjuer och så att säga gjort sig själv till en offentlig person. Då var det också en självklarhet att en bedrägeridom förr eller senare skulle bli omskriven i media. Principen är enkel, lämna en så fullständig redovisning som möjligt från början och desarmera eventuella mediala avslöjanden.
Patrik Westander tror dock att Håkan Juholt klarar krisen.
– Avslöjandet om bedrägeridomen kommer att blåsa över snabbt, men hanteringen riskerar att väcka frågor om Håkan Juholts omdöme.
 
Även Harald Ullman, vd på Ullman PR, anser att Håkan Juholt kommer att överleva denna första mediekris.
– Ja, det gör han. Det är inte han som har utfört brottet. Och han svarar bra i de intervjuer han hittills gjort. Han kommer att klara det. 
 
Dock blir det inga applåder från S-medlemmar eller Socialdemokraternas högkvarter på 68an och flickvännens bedrägerihärva får han ha med sig i bagaget.
– Det blir en röd bock i protokollet och inte en guldstjärna. 
 
Harald Ullman vet inte säkert hur avslöjandet kommer att påverka Håkan Juholts möjligheter att vinna väljare.
– Det är svårbedömt. Men jag tror att det blåser över. Även om det hade varit bättre om valberedningen hade berättat detta då han nominerades. 
Han borde ha sagt det innan medierna hittade det. Nu blir det en hetare story.
Harald Ullman anser även att Håkan Juholt skulle ha svarat DIs reporter då han konfronterades med uppgifterna. 
– I ett krisläge bör man agera så snabbt det går. Man bör ha en krisplanering och ha tänkt ut en plan för hur man ska agera om det upptäcks. Att det skulle upptäckas var sannolikt eftersom om många på Fritidsresor visste om det och det sprids blixtsnabbt när någon får sparken för att ha begått ett bedrägeri.
 
 
Läs hela artikeln på Dagens Opinion här

Malin Otterström, är du för snygg för att vara chef? 

Läs artikeln här

När chefen Malin Otterström skickade ut en festinbjudan till kunder och branschkolleger vägrade flera att komma. Anledningen? De tyckte att bilden på inbjudan gav fel signaler.

Ni skickade ut en inbjudan till en fest hos Ullman PR där er vd står med armarna om dig och din kollega. En del blev så provocerade av bilden att de tackade nej till festen. Förstod ni att inbjudan skulle få så mycket uppmärksamhet?
»Vi trodde att vi skulle få kommen­tarer, men bara skämtsamma sådana. Jag var inte beredd på de fientliga åsikter som kom. Det är en ansiktsbild på tre personer som är festglada. Men flera personer har frågat oss hur vi tänkte, och kritiserat upplägget. Det tycker jag är konstigt. Bilden är en festinbjudan, inte en inbjudan till en politisk debatt eller liknande.«

Hur kändes det att bli attackerad?
»Jag blev förolämpad av påhoppen och kände att vissa personer var väldigt ohyfsade. Samtidigt svarade jag på 
kritiken i en debattartikel i tidningen Dagens Media.«

Har du stött på den här typen av kommentarer tidigare?
»Eftersom jag är ung, blond och kvinna har det förekommit, ja. Framför allt har jag blivit ifrågasatt av andra kvinnor. Många har frågat om jag arbetar som assistent åt vår vd. En kvinna som besökte vårt kontor frågade till och med vad jag och min kvinnliga kollega gjorde på kontoret om dagarna. Det föresvävade inte henne att vi jobbade som konsulter.«

Hur påverkar det dig som chef att ständigt bli ifrågasatt?
»Jag känner ett ännu större behov av att visa min duglighet. Jag blir sporrad av det. Jag vill visa mina kritiker hur fel de har. Men påhoppen kommer från ett fåtal personer, jag får också mycket stöd.«

Är du för snygg för att vara chef?
»Nej, det tror jag verkligen inte. Men många kanske har en bild av hur en chef ska se ut. Och den bilden är en kostymklädd, äldre man.«

Av: Maria André
Webbreporter på Che


 

Isabella Löwengrip - Årets Affärsnätverkare 2010 


 
Harald Ullman Isabella löwengrip
Foto: T.Busch-Christensen/Inpressphoto
 Under en mingelkväll den 23 november utsågs Isabella Löwengrip till Årets Affärsnätverkare 2010 av en jury bestående av Bicky Chakraborty, Vd Elite Hotels, Mia Törnblom, coach och författare, Olle Zetterberg, Vd för Stockholm Business Region, superentreprenören Therese Albrechtson samt Gunnar Selheden, Vd BNI Norden.
 
Många människor runtom i landet har engagerat sig i Årets Affärsnätverkare genom att nominera kandidater till tävlingen. På mingelkvällen återstod åtta, av juryn utsedda, finalister som tävlade om titeln, men efter noga övervägande beslutade juryn enhälligt att utse Isabella Löwengrip till vinnare. Övriga finalister var Paolo Roberto, Francesca O´Brien Apelgren, Anna Omstedt Lindgren, Gunilla Thulin, Mattias Ljungdahl, Sven Hagströmer och Tarmo Hietala. 
 
Juryns motivering till Isabella Löwengrip lyder:
Denna kvinna är trots sin unga ålder redan en tung makthavare. Hon är en viktig förebild och inspirationskälla för unga tjejer, någonting som hon tar på stort allvar. Hon är en businesswoman ända ut i fingerspetsarna, som vet hur man bygger och vårdar sitt varumärke och har målinriktat byggt ett imponerande nätverk och affärsverksamhet. Isabella Löwengrip kommer att gå långt!
 
- Det är ovärderligt att ha ett bra nätverk och det är ett smart och framgångsrikt sätt att göra affärer på. Jag känner mig stolt och hedrad över titeln och jag hoppas att jag kan inspirera många fler till att våga tro på sig själva och våga följa sina drömmar, säger årets vinnare Isabella Löwengrip. 
 
Tävlingen Årets Affärsnätverkare startades 2008 för att sprida ljus över nätverkandet som en viktig del i företagens försäljning och marknadsföring. Initiativtagare till tävlingen är BNI (Business Network International) som är världens största affärsnätverksorganisation.