Att sätta sig på höga moraliska häster fungerar inte i pr-branschen 

Läs debattartikeln i Dagens Media 
Att sätta sig på höga moraliska häster fungerar inte i pr-branschen, skriver pr-konsulten Harald Ullman - som Amanda Mogensen och Tobias Smedberg.
 
I förra numret av Dagens Media uppmanar pr-konsulterna Amanda Mogensen och Tobias Smedberg, oss i pr-branschen att inte ta kontakt med SD. ”Landets lobbyister har ett ansvar för att inte främja extremhögerns framväxt", skriver de.

De skriver vidare att ”den konsult som går till Sverigedemokraterna med beslutsunderlag eller hjälper en uppdragsgivare med detta måste förstå att det får konsekvenser för extremhögerns framfart i Sverige”.
 
Jag förstår att de är väldigt goda människor men de har fel på alla plan. Vi i pr-branschen har en uppgift att på absolut bästa sätt företräda våra kunder och om det inbegriper kontakt med SD så vore det tjänstefel att inte ta den kontakten.
Jag har för min personliga del inget till övers för SD men det har jag inte med Vänstern heller. På Vänsterpartiets senaste valvaka fick CH Hermansson stora applåder . Samme man som hyllade en av historiens värsta massmördare, Stalin.

Så här uttryckte sig CH strax efter Stalins död, då Stalins missgärningar var väl kända: "Stalin är en av hela den mänskliga historiens största personligheter. Därför blev hans liv så betydelsefullt för mänskligheten, därför blev han en gigant i den mänskliga utvecklingens historia. Att vara kommunist, det är att ha Lenin och Stalin till föredöme. Stalin är en av alla epokers mest geniala vetenskapsmän.”
Ska vi pr-konsulter inte prata med Vänsterpartiet också?  Och hur var det med Centerns historia? Amanda och Tobias gör tyvärr samma fel som många av våra ledande politiker. De tror att man kan mobba ut SD. Det vet vi erfarna lobbyister att det inte går. Valresultatet här hemma talar sitt tydliga språk.
 
Att SD blivit invald i Riksdagen beror på att Sverige har problem med invandringen och politikens huvudaktörer undvek den svåra frågan i valet. Novus har i en opinionsundersökning ställt frågor till sammanlagt 1 000 svenskar om hur de ser på invandring och integration. En stor majoritet (73 procent) anser att integration och invandring är ett stort problem i Sverige.
 
40 procent av svenskarna menar dessutom att forskare och andra experter i dag inte ger en rättvisande bild av vilka problemen är när det gäller integration och invandring.
 
Novus pekar på de verkliga orsakerna till SD:s framgångar. Politiker och experter tar inte tag i de problemen, som människorna ser där ute. Och så länge det förhåller sig så kommer SD att få röster.
Ska Amanda och Tobias lyckas i sitt goda uppsåt måste de tänka helt om.  När Fremskrittspartiet kom in i norska Stortinget för många val sedan, kunde ingen tro att de skulle få 22 procent i senaste valet och bli det näst största partiet i Norge. 
 
Mitt förslag till Amanda och Tobias. Istället för att tala om för oss i pr-branschen vad vi inte borde göra, Lobba istället på de andra riksdagspartierna om till exempel följande:
 
• Investera många miljarder för att ge de många arbetslösa invandrarna jobb. Tänk nytt gärna ihop med näringslivet. AMS-jobb är bättre än inga alls.
• Lyssna och prata med (inte till) all de unga frustrerande män som det inte gått så bra för i plugget, och som är arbetslösa, eller har för låg lön. De två arbetarpartierna kanske kunde damma av begrepp som klasskamp för att visa att de ser och förstår.
• Försök hitta en strategi för att förhindra att alla invandrare bosätter sig på ett och samma ställe eftersom det leder till att alla infödda svenskar flyttar ut och det blir ingen integration. 
• Överhopa SD med promemorior och fakta, möten och seminarier som visar hur svår verkligheten är och att det tyvärr inte finns några enkla lösningar.
• Berätta för alla svenskar hur många otroligt duktiga invandrarförtagare som verkar här och skapar nya jobb här i Sverige. 50 procent av de företagare som tilldelats Albert Bonniers pris till årets företagare de senaste fyra åren är invandrare, Ayad Al Saffar Klockgrossisten och Bicky Chakraborty, som räddat de svenska stadshotellen.
• Visa att integration kan fungera. En av Ullman PR:s kunder City Dental är ett lysande exempel. Där pratas över 40 olika språk. Eftersom det inte utbildats tillräckligt med svenska tandläkare anställde City Dental många ytterst dugliga tandläkare med utländsk bakgrund. Bra för de infödda svenskar som fick både bra och billig tandvård, tack vare invandrarna.
På Ullman PR tar vi också bara lobbyuppdrag vi tror på men det beror inte på att vi har någon slags högre moral. Utan vi vet efter 35 års erfarenhet att det oftast är stort och äkta engagemang som gör att man kan lyckas övertyga andra. Och lyckas man får man nya uppdrag. Men att med darr på rösten sätta sig på höga moraliska hästar fungerar varken i vår bransch eller i en valrörelse. 
 
Harald Ullman
Rådgivare Ullman PR